{"id":1798,"date":"2021-02-13T21:43:25","date_gmt":"2021-02-13T21:43:25","guid":{"rendered":"https:\/\/flerematcher.no\/?page_id=1798"},"modified":"2023-07-29T06:39:22","modified_gmt":"2023-07-29T06:39:22","slug":"salgsbetingelser","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/flerematcher.no\/salgsbetingelser\/","title":{"rendered":"Salgsbetingelser"},"content":{"rendered":"\n
Dette kj\u00f8pet er regulert av de nedenst\u00e5ende standard salgsbetingelser for forbrukerkj\u00f8p av varer over Internett. Forbrukerkj\u00f8p over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkj\u00f8psloven, markedsf\u00f8ringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig p\u00e5 www.lovdata.no.<\/a> Vilk\u00e5rene i denne avtalen skal ikke forst\u00e5s som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.<\/p>\n\n\n\n Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forst\u00e5else av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her. <\/a><\/p>\n\n\n\n Avtalen best\u00e5r av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsl\u00f8sningen og eventuelt s\u00e6rskilt avtalte vilk\u00e5r. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, g\u00e5r det som s\u00e6rskilt er avtalt mellom partene foran, s\u00e5 fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.<\/p>\n\n\n\n Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kj\u00f8p av varer mellom n\u00e6ringsdrivende og forbrukere.<\/p>\n\n\n\n Selger er Yggdrasil Capital AS (Org nr 830 487 042), og betegnes i det f\u00f8lgende som \u00a0selger\/selgeren. Kj\u00f8per er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det f\u00f8lgende som kj\u00f8per\/kj\u00f8peren.<\/p>\n\n\n\n Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kj\u00f8per skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger f\u00f8r kj\u00f8pet ikke har informert om, skal kj\u00f8per ikke b\u00e6re.<\/p>\n\n\n\n Avtalen er bindende for begge parter n\u00e5r kj\u00f8peren har sendt sin bestilling til selgeren.<\/p>\n\n\n\n Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsl\u00f8sningen i nettbutikken eller i kj\u00f8perens bestilling, og den annen part inns\u00e5 eller burde ha innsett at det forel\u00e5 en slik feil.<\/p>\n\n\n\n Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kj\u00f8peren.<\/p>\n\n\n\n Dersom kj\u00f8peren bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kj\u00f8pesummen p\u00e5 kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.<\/p>\n\n\n\n Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kj\u00f8peren utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremg\u00e5r av fakturaen og er p\u00e5 minimum 14 dager fra mottak.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8pere under 18 \u00e5r kan ikke betale med etterf\u00f8lgende faktura.<\/p>\n\n\n\n Levering er skjedd n\u00e5r kj\u00f8peren, eller hans representant, har overtatt tingen.<\/p>\n\n\n\n Hvis ikke leveringstidspunkt fremg\u00e5r av bestillingsl\u00f8sningen, skal selgeren levere varen til kj\u00f8per uten un\u00f8dig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kj\u00f8peren med mindre annet er s\u00e6rskilt avtalt mellom partene.<\/p>\n\n\n\n Risikoen for varen g\u00e5r over p\u00e5 kj\u00f8per n\u00e5r han, eller hans representant, har f\u00e5tt varene levert i tr\u00e5d med punkt 6.<\/p>\n\n\n\n Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kj\u00f8peren angre kj\u00f8pet av varen i henhold til angrerettloven.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8peren m\u00e5 gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner \u00e5 l\u00f8pe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender p\u00e5 en l\u00f8rdag, helligdag eller h\u00f8ytidsdag forlenges fristen til n\u00e6rmeste virkedag.<\/p>\n\n\n\n Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt f\u00f8r utl\u00f8pet av fristen. Kj\u00f8per har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen b\u00f8r derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).<\/p>\n\n\n\n Angrefristen begynner \u00e5 l\u00f8pe:<\/p>\n\n\n\n Angrefristen utvides til 12 m\u00e5neder etter utl\u00f8pet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke f\u00f8r avtaleinng\u00e5elsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilk\u00e5r, tidsfrister og fremgangsm\u00e5te for \u00e5 benytte angreretten. S\u00f8rger den n\u00e6ringsdrivende for \u00e5 gi opplysningene i l\u00f8pet av disse 12 m\u00e5nedene, utl\u00f8per angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kj\u00f8peren mottok opplysningene.<\/p>\n\n\n\n Ved bruk av angreretten m\u00e5 varen leveres tilbake til selgeren uten un\u00f8dig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kj\u00f8per dekker de direkte kostnadene ved \u00e5 returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt \u00e5 opplyse om at kj\u00f8per skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kj\u00f8perens bruk av angreretten.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8per kan pr\u00f8ve eller teste varen p\u00e5 en forsvarlig m\u00e5te for \u00e5 fastsl\u00e5 varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom pr\u00f8ving eller test av varen g\u00e5r utover hva som er forsvarlig og n\u00f8dvendig, kan kj\u00f8peren bli ansvarlig for eventuell redusert verdi p\u00e5 varen.<\/p>\n\n\n\n Selgeren er forpliktet til \u00e5 tilbakebetale kj\u00f8pesummen til kj\u00f8peren uten un\u00f8dig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kj\u00f8perens beslutning om \u00e5 benytte angreretten. Selger har rett til \u00e5 holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kj\u00f8peren, eller til kj\u00f8per har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.<\/p>\n\n\n\n Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kj\u00f8peren eller forhold p\u00e5 kj\u00f8perens side, kan kj\u00f8peren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8pslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kj\u00f8pesummen tilbake<\/em>, kreve oppfyl<\/em>lelse<\/em>, heve <\/em>avtalen og\/eller kreve erstatning <\/em>fra selgeren.<\/p>\n\n\n\n Ved krav om misligholdsbef\u00f8yelser b\u00f8r meldingen av bevishensyn v\u00e6re skriftlig (for eksempel e-post).<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8per kan fastholde kj\u00f8pet og kreve oppfyllelse fra selger. Kj\u00f8per kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medf\u00f8re en s\u00e5 stor ulempe eller kostnad for selger at det st\u00e5r i vesentlig misforhold til kj\u00f8perens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kj\u00f8per likevel kreve oppfyllelse.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8peren taper sin rett til \u00e5 kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med \u00e5 fremme kravet.<\/p>\n\n\n\n Dersom selgeren ikke leverer varen p\u00e5 leveringstidspunktet, skal kj\u00f8peren oppfordre selger til \u00e5 levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kj\u00f8peren heve kj\u00f8pet.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8per kan imidlertid heve kj\u00f8pet umiddelbart hvis selger nekter \u00e5 levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgj\u00f8rende for inng\u00e5elsen av avtalen, eller dersom kj\u00f8peren har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgj\u00f8rende.<\/p>\n\n\n\n Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgj\u00f8rende for inng\u00e5elsen av avtalen, m\u00e5 krav om heving gj\u00f8res gjeldende innen rimelig tid etter at kj\u00f8peren fikk vite om leveringen.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8peren kan kreve erstatning for lidt tap som f\u00f8lge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgj\u00f8r at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning p\u00e5 avtaletiden, unng\u00e5tt, eller overvunnet f\u00f8lgene av.<\/p>\n\n\n\n Hvis det foreligger en mangel ved varen m\u00e5 kj\u00f8per innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil p\u00e5berope seg mangelen. Kj\u00f8per har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to \u00e5r etter at kj\u00f8per overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment \u00e5 vare vesentlig lenger enn to \u00e5r, er reklamasjonsfristen fem \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kj\u00f8peren eller forhold p\u00e5 kj\u00f8perens side, kan kj\u00f8peren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8psloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kj\u00f8pesummen tilbake<\/em>, velge mellom retting <\/em>og omlevering<\/em>, kreve prisavslag<\/em>, kreve avtalen hevet og\/eller kreve erstatning <\/em>fra selgeren.<\/p>\n\n\n\n Reklamasjon til selgeren b\u00f8r skje skriftlig.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8peren kan velge mellom \u00e5 kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kj\u00f8perens krav dersom gjennomf\u00f8ringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til \u00e5 foreta mer enn to avhjelpsfors\u00f8k for samme mangel.<\/p>\n\n\n\n Kj\u00f8per kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette inneb\u00e6rer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom s\u00e6rlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kj\u00f8peren.<\/p>\n\n\n\n Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kj\u00f8peren ogs\u00e5 heve kj\u00f8pet n\u00e5r mangelen ikke er uvesentlig.<\/p>\n\n\n\n Dersom kj\u00f8peren ikke betaler eller oppfyller de \u00f8vrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold p\u00e5 selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkj\u00f8psloven kapittel 9 etter omstendighetene holde<\/em> varen tilbake<\/em>, kreve oppfyllelse <\/em>av avtalen, kreve avtalen hevet <\/em>samt kreve erstatning <\/em>fra kj\u00f8peren. Selgeren vil ogs\u00e5 etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr<\/em> og et rimelig gebyr ved uavhentede varer<\/em>.<\/p>\n\n\n\n Selger kan fastholde kj\u00f8pet og kreve at kj\u00f8peren betaler kj\u00f8pesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med \u00e5 fremme kravet.<\/p>\n\n\n\n Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kj\u00f8perens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kj\u00f8pesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kj\u00f8peren ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kj\u00f8pet.<\/p>\n\n\n\n Dersom kj\u00f8peren ikke betaler kj\u00f8pesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kj\u00f8pesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutg\u00e5ende varsel, bli sendt til Kj\u00f8per kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.<\/p>\n\n\n\n Dersom kj\u00f8peren unnlater \u00e5 hente ubetalte varer, kan selger belaste kj\u00f8per med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for \u00e5 levere varen til kj\u00f8peren. Et slikt gebyr kan ikke belastes kj\u00f8pere under 18 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kj\u00f8peren rettigheter i tillegg til de kj\u00f8peren allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti inneb\u00e6rer dermed ingen begrensninger i kj\u00f8perens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.<\/p>\n\n\n\n Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kj\u00f8peren samtykker til noe annet, kan selgeren, i tr\u00e5d med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er n\u00f8dvendig for at selgeren skal kunne gjennomf\u00f8re forpliktelsene etter avtalen. Kj\u00f8perens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er n\u00f8dvendig for at selger skal f\u00e5 gjennomf\u00f8rt avtalen med kj\u00f8peren, eller i lovbestemte tilfelle.<\/p>\n\n\n\n Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal fors\u00f8ke \u00e5 l\u00f8se eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kj\u00f8peren ta kontakt med Forbrukerr\u00e5det for mekling. Forbrukerr\u00e5det er tilgjengelig p\u00e5 telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.<\/a><\/p>\n\n\n\n Europa-Kommisjonens klageportal kan ogs\u00e5 brukes hvis du \u00f8nsker \u00e5 inngi en klage. Det er s\u00e6rlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http:\/\/ec.europa.eu\/odr<\/a>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Innledning Dette kj\u00f8pet er regulert av de nedenst\u00e5ende standard salgsbetingelser for forbrukerkj\u00f8p av varer over Internett. Forbrukerkj\u00f8p over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkj\u00f8psloven, markedsf\u00f8ringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig p\u00e5 www.lovdata.no. Vilk\u00e5rene i denne avtalen skal ikke forst\u00e5s som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes …<\/p>\n1. Avtalen<\/h2>\n\n\n\n
2. Partene<\/h2>\n\n\n\n
Adresse: Mabel Sandbergs Veg 16, 2315 Hamar.
E-post: kontakt@flerematcher.no
Tlf: 97110119<\/p>\n\n\n\n3. Pris<\/h2>\n\n\n\n
4. Avtaleinng\u00e5else<\/h2>\n\n\n\n
5. Betalingen<\/h2>\n\n\n\n
6. Levering<\/h2>\n\n\n\n
7. Risikoen for varen<\/h2>\n\n\n\n
8. Angrerett<\/h2>\n\n\n\n
\n
9. Forsinkelse og manglende levering – kj\u00f8pernes rettigheter og frist for \u00e5 melde krav<\/h2>\n\n\n\n
Oppfyllelse<\/h3>\n\n\n\n
Heving<\/h3>\n\n\n\n
Erstatning<\/h3>\n\n\n\n
10. Mangel ved varen – kj\u00f8perens rettigheter og reklamasjonsfrist<\/h2>\n\n\n\n
Retting eller omlevering<\/h3>\n\n\n\n
Prisavslag<\/h3>\n\n\n\n
Heving<\/h3>\n\n\n\n
11. Selgerens rettigheter ved kj\u00f8perens mislighold<\/h2>\n\n\n\n
Oppfyllelse<\/h3>\n\n\n\n
Heving<\/h3>\n\n\n\n
Renter ved forsinket betaling\/inkassogebyr<\/h3>\n\n\n\n
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer<\/h3>\n\n\n\n
12. Garanti<\/h2>\n\n\n\n
13. Personopplysninger<\/h2>\n\n\n\n
14. Konfliktl\u00f8sning<\/h2>\n\n\n\n